Page 1 of 1

Akta saftety car

Posted: Wed 11 Aug 2010, 09:39
by Josen
Nu väntar vi bara på en maja i denna digniteten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=8CyeSx9kWrI&NR=1

"was is das - bitte shöne.." :)

Re: Akta saftety car

Posted: Thu 12 Aug 2010, 23:31
by Niklas Falk
Detta exempel är det bästa att ta fram för att påminna vad den vita linjen vid depåutfarten är till för (SC korsade den och åkte dessutom ut utan ha fått klartecken). Inget fel från föraren i ledarbilen.

Re: Akta saftety car

Posted: Sun 15 Aug 2010, 19:14
by Josen
. ..Inget fel från föraren i ledarbilen.
Du har rätt Niklas - visst får man braka in SC under vilt viftande gulflaggor över hela banan. Sköter inte folk linjer är det bara att köra på dem ;) Undra vem som förlorade mest på detta... :shock:

Re: Akta saftety car

Posted: Sun 15 Aug 2010, 20:42
by Niklas Falk
Josen wrote:
. ..Inget fel från föraren i ledarbilen.
Du har rätt Niklas - visst får man braka in SC under vilt viftande gulflaggor över hela banan. Sköter inte folk linjer är det bara att köra på dem ;) Undra vem som förlorade mest på detta... :shock:
www.fiawtcc.com wrote:The incident that involved the safety car and Franz Engstler’s BMW on the second lap of Pau’s Race 2 was investigated by the panel of the Stewards.
The investigation ascertained that, although the FIA Race Director had started the safety car procedure alerting the marshals for waving the yellow flags and showing the SC boards, the safety car driver had not been given the go. He left the pit lane on his own, steering in the middle of the track instead of using the acceleration lane.
The data logged by the ECU of Engstler’s BMW showed that he actually slowed down and braked as he saw the yellow flags and SC boards on the main straight. However, the German driver – who was leading the race from the eventual winner Alain Menu – could not avoid the crash when came out of Turn 1 and found the safety car cutting across.
The Stewards, taking into account the gravity of the facts, decided to forward their report to the FFSA (French sporting authority), recommending to take appropriate sanctions against Philippe Cholet and Jean-Pierre Colas who were in charge for the safety car and any other responsible official.
Att SC attackerar dig tvärs över linjerna är ju inget du ska behöva vara beredd på när du ser SC-skylten. Eller som i detta fall, nästan parkera på ett väldigt olämpligt ställe (jämför med efter bron på Kinnekulle).

"Racing happens" och naturligtvis förlorar man mindre på att inte krascha i just den stunden, men i *TCC verkar det inte löna sig att köra så safe hela tiden (Mattias Andersson verkar vara ett litet undantag i Sverige).

Kör man på lägre ambitionsnivå så lönar det sig alltid att köra safe, inga vinstpengar och bara olika stora utgifter beroende på hur mycket som måste fixas till nästa race. Men ibland händer det saker som är svåra att undvika, förhoppningsvis sällan.