V12 i nästa års MX-CUP?

Tips på var man handlar vad eller bara fräcka sajter som har med MX-5 och bankörning att göra.
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Och då kanske den här skulle passa våra bilar:

http://www.bilsport.se/news.php?id=61968
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Detta är ju lite mer realistiskt (för de kör NC):
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3465784
Undrar vad man kan säga att en 2,3a ger, 166hk söker Mazda i Mazda6an, pilla dit NCn topp och tuna lite så borde det bli klart mera (kanske hela vägen till 200).

Är detta alternativet som NCn borde sålts med (2,0an är överkvadratisk och 2,3an bara kvadratisk så kanske inte)?
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Fler som funderar på Mod-sport tydligen... 8)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Fler som funderar på Mod-sport tydligen... 8)
Visst vore det skoj med mIator där med. :)
Eller i B med trimmad motor.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Magnus Pettson wrote:Fler som funderar på Mod-sport tydligen... 8)
Visst vore det skoj med mIator där med. :)
Eller i B med trimmad motor.
Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning? :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Niklas Falk wrote:Detta är ju lite mer realistiskt (för de kör NC):
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3465784
Undrar vad man kan säga att en 2,3a ger, 166hk söker Mazda i Mazda6an, pilla dit NCn topp och tuna lite så borde det bli klart mera (kanske hela vägen till 200).

Är detta alternativet som NCn borde sålts med (2,0an är överkvadratisk och 2,3an bara kvadratisk så kanske inte)?
Intressant projekt.. Man blir ju nästan sugen på att hitta en sönderkörd maskin och modda järnet!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning? :think2:
Du kör med beräkningseffekt enligt tabell osv.
Motoreffekten behöver inte vara besiktningsbar, det räcker att motorblocket är samma som på regbeviset.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning? :think2:
Du kör med beräkningseffekt enligt tabell osv.
Motoreffekten behöver inte vara besiktningsbar, det räcker att motorblocket är samma som på regbeviset.
Vet att man har beräkningstabell i modsport men i roadsport trodde jag det var orörd motor och godkänd hos SBP som gällde, där ser man... :rolleyes3:
Jag får nog läsa roadsportsreglementet, var ett tag sedan jag skummade dem, har ju mest blivit modsport reglerna man funderat kring d sista... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag får nog läsa roadsportsreglementet, var ett tag sedan jag skummade dem, har ju mest blivit modsport reglerna man funderat kring d sista...
No shit ? ;)
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

Varför inte en renisismotor som får plats och är lättare än Er kolvmotor.
400 hp är inte omöjligt och den håller c:a 1000 mil med bara bankörning.
Den modden finns det massor av i Japan.
Lennart Pettersson
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Lennart wrote:Varför inte en renisismotor som får plats och är lättare än Er kolvmotor.
400 hp är inte omöjligt och den håller c:a 1000 mil med bara bankörning.
Den modden finns det massor av i Japan.
Beror på vilken av de två övre motorbytena man jämför med. En V12 är ju mycket jobb!

Däremot den 2,3l från Mazda6 så var det ytterst lite som skilljde motorerna åt. Du kunde till och med köra med samma dator.. Gissar att du rätt snabbt plockar häst ur den. Men det som är så ballt är ju just det minimala jobb killen fått göra.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Lennart wrote:Varför inte en renisismotor som får plats och är lättare än Er kolvmotor.
400 hp är inte omöjligt och den håller c:a 1000 mil med bara bankörning.
Den modden finns det massor av i Japan.
Wankel har en högre beräkningsfaktor i modsport iaf. Hur många cc har den typen av motor?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

1 308 cm3.

2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.

2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1. :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.

2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1. :(
Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då... ;)
(Renesis har enbart axiella portar).

Roadsportreglementet beräknar det lite annorlunda men en trimmad Renesis kommer ändå hanteras som originaleffektens 231hk, vilket är rimliga siffror. Men då måste man ju få med motorn i regbeviset.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.

2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1. :(
Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då... ;)
(Renesis har enbart axiella portar).
Axiella portar? :think2: Mitt motorkunnande sträcker sig till en b18-renovering för 16år sedan... :lol:

Klart det ska vara turbo isf. 8) Läser Maximum boost av Korky Bell nu för inspiration... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.

2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1. :(
Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då... ;)
(Renesis har enbart axiella portar).

Roadsportreglementet beräknar det lite annorlunda men en trimmad Renesis kommer ändå hanteras som originaleffektens 231hk, vilket är rimliga siffror. Men då måste man ju få med motorn i regbeviset.
Om man bromsar rx-8:an får man aldrig mer än 200 hk. det vanliga är mellan 170 - 190 hk i moroten. Mazda har övervärderat Hk - antalet vilket även andra ex.vis Honda gör. Så dessa 231 hk som specen säger är "far away from reality". Man kanske skulle ta hit en MX-5:a med wankelmotor och köra långlopp med. Bilar är ju billiga i Japan och nu i synnerhet.
Nu blir man väl utslängd här med :D
Lennart Pettersson
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Man kanske skulle ta hit en MX-5:a med wankelmotor och köra långlopp med
Tror jag är kanon ! Jag var nära att köpa kitttet från US där man kan lägga i en 13B motor i miatan, men Roadsport gillar ju inte wankel :(
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

"Roadsport gillar ju inte wankel"

Ja gissar att om man anmäler 1 bil så får man säkert köra efter lite arbete och därefter kommer fler att följa.

Betr. bilköp är Japan billigt-billigt och köper man nu med lev. till mars - april kan man hålla tr.kostnaderna nere.

Miatan med Wankel måste vara perfekt även i "time attack"
Lennart Pettersson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:men Roadsport gillar ju inte wankel :(
Det är ju alltid ett problem att få den reggad. Enda möjligheten är en katalysatorförsedd Wankel med max 20% mer effekt och 10% mer vrid är originalmotorn. Alternativt som ombyggt fordon.

Behåller du wankeln original så är det ju märkeffekt du kör efter, petar du på den så blir det 210hk, inte så mycket annorlunda än en 1,8 16V insprutad radfyra som du kör med idag.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

Varvtalsregistret är större och motorn är lättare. Det ger en del, inte växla så ofta.
Lennart Pettersson
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lennart wrote:Varvtalsregistret är större och motorn är lättare. Det ger en del, inte växla så ofta.
Precis ca 50 kg lättare och lägre tyngpunkt gör gott :)
Post Reply